Víkend s hlavou v obloze aneb Křídla a vrtule
Stejně jako v předchozích letech také letos hostilo nejstarší letiště v České republice Letecký den. A stejně jako v předchozích letech také letos si ho v Chebu nenechalo ujít několik tisíc diváků, kteří jak kvůli letadlovým veteránům, tak moderním grippenům přijeli třeba z Německa nebo z Prahy. Zkrátka poslední srpnový víkend žilo Chebsko letadly a jejich vzdušnou show. Letos ve znamení desetiletého partnerství Chebu a bavorského Hofu.
Zatímco mého syna zajímaly víc nafukovací dětské atrakce, já se přece jenom věnoval víc ocelovým ptákům. Některé stroje působily velkolepě. Například tento – North American T-6G-NF „Miss Goosebay“, se kterým vystoupil Uwe Förster z Bayreuthu.
Stánky s nejrůznějším zbožím a dětské atrakce na trávníků podél vzletové dráhy zajímaly spoustu dětí. Třeba tuto holčičku. Skutečným letadlům ve vzduchu ani na ploše se nevěnovala, ale svému červenému suvenýru, imitujícímu skutečné letadlo, maximálně…
Před vystoupením vzdušné akrobatky Peggy Walentine jsem bohužel musel odjet, a tak alespoň tento muž na křídle, i když Peggy to není…
Když už jsem ji ale zmínil, tak ta svou třináctiminutovou show wingwalkingu (procházky po křídlech) provádí na otevřeném dvouplošníku Boeing Stearman PT-17 s motorem Pratt & Whitney o výkonu 450 Hp, který má na horním křídle hrazdičku umožňující stání na křídle. Letadlo přitom řídí její o osm let starší manžel.
Při startu je Peggy v kokpitu, který ve vzduchu na vystoupení opustí a vyleze na horní křídlo a následně i mezi obě křídla. Na horním křídle se může tenkým lankem jistit u hrazdičky, ale mezi křídly je odkázána pouze na sílu svalů. Navíc má na spodním křídle pouze 2,5 cm širokou lištu, kam může stoupnout, protože křídlo má plátěný potah. Její riskantní show se odehrává při rychlostech 150 – 260 km/h.
Dramaticky vyhlížející snímky jednoho z letadel, které stálo na samém okraji dlouhé řady letadel. Jejich pořízení mi umožnilo sobotní počasí, zřejmě nejlepší v posledním srpnovém týdnu. V neděli už totiž opět pršelo.
Nad hlavami tisíců diváků burácely motory letadel i vrtulníků. K obloze vzlétal jeden stroj za druhým, piloti některých z nich předváděli své umění – za letu trefovali vrtulí balónky vypuštěné k obloze. Dva cáry nad křídlem letadla jsou kousky nafukovacího balónku, který přeťala vrtule letadla.
Čumák chromového letadla jako zrcadlo… Tady jsem využil příznivého světla.
Čas pro portréty… A možná taky pro historickou zajímavost. Věděli jste, že chebské letiště bylo jediným místem na území bývalého Československa, kde přistála slavná vzducholoď D-LZ 130 Graf Zeppelin II? K této události došlo 13. října 1939 (na začátku 2. světové války) a do Chebu tehdy kvůli vzducholodi přijelo neuvěřitelných 120 tisíc lidí, kteří chtěli vzdušného obra spatřit na vlastní oči.
P-51D Mustang Excalibur. Světoznámá stíhačka poprvé v Chebu. Také tento stroj byl vyhledávaným objektem fotografů. Ve vzduchu i na zemi.
Jééé, hele, ten chlap nás fotí… Hmm, mně je to jedno.
Vpředu Boeing PT-17 „Stearman“ (modré letadlo).
Jak jsem se dočetl na webu chebského letiště, tradice chebských Leteckých dnů sahá do 20. a 30. let minulého století. Do dob, kdy v na chebském letišti působilo Vojenské letecké učiliště a stíhací perutě. Díky tomu, že zde působili nejlepší letečtí instruktoři a akrobaté, bylo vždy co obdivovat. V Chebu totiž bylo možné vidět největší letecká esa tehdejší doby.
Tehdejší Letecké dny bývaly dvoudenní. V sobotu večer se po dohodě s vedením města vybrané ulice ponořily do tmy a bombardéry z chebského letiště simulovaly nálet na město. Ve tmavých ulicích pak cvičně zasahovali hasiči, záchranáři a policie. Pro 30 až 50 tisíc diváků byl hlavní program vždy v neděli odpoledne a obstarávali jej převážně místní piloti. Pouze vyhlídkové lety zajišťovali civilní piloti z aeroklubu a MLL.
Ve válečných letech 1939-45 se zde uskutečnil logicky jen jeden Letecký den, a to ještě na začátku války – v říjnu 1939. V jeho rámci také v Chebu přistála legendární vzducholoď Zeppelin a předvedli se stíhači Legie Condor.
Po roce 1989 se na chebské letiště postupně vracel civilní život, a tak v roce 1997 uspořádali první poválečnou akci letečtí modeláři spolu s místními UL piloty. Velký zájem diváků o tuto akci pak podnítil úvahy o návratu k předválečné tradici, až ji nakonec členové Ultralight Clubu Cheb obnobili.
První novodobý Letecký den Cheb se uskutečnil v roce 2007. I přes nepřízeň počasí se ho zúčastnily tisíce diváků. Po úspěchu prvního novodobého ročníku se ULC Cheb rozhodl v nově založené tradici pokračovat dalším Leteckým dnem v roce 2008, nad kterým převzala záštitu tehdejší ministryně obrany Vlasta Parkanová. Ve stejném roce pak pořadatelé rozhodli, že vzhledem k velké finanční i organizátorské náročnosti budou Letecké dny v Chebu organizovat každý druhý (sudý) rok. Následující Letecké dny se proto v Chebu konaly v letech 2010, 2012 a letos.
Boeing PT-17 „Stearman“. Krásný stroj, který pilotoval Artur Scheid, prezident „German historic flight“ (německé historické letky).
Boeing Stearman PT-17 (rok výroby 1943). Letadlo, po jehož křídlech se nad Chebem procházela Peggy Walentine. Jak by její show asi oznámkoval Pan Tau? Tipuji, že by od něj dostala jedičku s hvězdičkou…
A že vám vrtá hlavou, že právě v Chebu je nejstarší letiště v ČR? Je to tak. První chebské letiště vzniklo již v letech 1916 – 1917. Vybudovalo jej město Cheb na svých pozemcích na základě zájmu rakousko-uherské armády. K.u.K. Luftflotte zde pak umístila jednotku Fliegeretappen Kompanie Nr. 16, tedy cvičnou a doplňovací jednotku, která v Chebu zahájila činnost 1. července 1917. Tím se toto letiště stalo prvním a jediným v zemích Koruny české bývalého mocnářství.
Když pak v roce 1918 vzniklo Československo, bylo chebské letiště jediným na celém území republiky. A také jediná použitelná letadla se nacházela právě zde. Jenže v Chebu, úzce spjatém s česko-německou historií, byla tehdy vyhlášena samosprávná provincie Deutschboehmen a Cheb usiloval o přidělení k Německu, nikoliv k Československu. A tak v listopadu 1918 podnikl setník Rošický slavnou výpravu, při které jeho letka jediné letiště na území nově vzniklého Československa obsadila a získala nové republice její první vojenská letadla.
Václav Fikar
Komentář